Hem començat a posar els fonaments per actualitzar l’inventari d’embarcacions tradicionals de les Illes Balears i, sobretot, li volem donar un sentit.
Ens hem reunit, diumenge, 14 de febrer, a partir de les onze del matí, al bar Las Palmeras del Molinar: Gabriel Rosselló, vicepresident de l’Associació de Vela Llatina de Mallorca i armador del bot Nicator; Jordi Nadal , en nom de l’Associació de Mestres d’Aixa i tripulant habitual de la barca de bou Balear; Antoni Josep Munar, mestre d’aixa, armador del llaüt Grumete, un dels participants en l’elaboració de l’anterior inventari d’embarcacions tradicionals de Mallorca i secretari de l’Associació d’Amics del Museu Marítim de Mallorca; Bartomeu Rosselló Boeres, armador del llaüt Volga; Joan Bonet, armador del bot Finet; Xavier Mulet, armador del llaüt San Antonio de Padua i ex-president de l’Associació de Vela Llatina de Mallorca, i David Oliver, armador de llaüt Nueva Catalina i promotor d’aquesta reunió.
Allò que s’ha acordat es pot esquematitzar de la manera següent:
Finalitat:
- Garantir la preservació del patrimoni marítim en surada de les Illes Balears
Objectius generals:
- Fer un inventari d’embarcacions tradicionals a partir de criteris rigorosos i que actualitzi els anteriors.
- Donar un sentit aquest document fent que sigui l’eix entorn el qual es vertebrin mesures per a la protecció del patrimoni marítim en surada de les Illes Balears
- Coordinar totes les parts implicades en la conservació i projecció social d’aquest patrimoni.
Objectius específics:
- Crear tres equips de feina que es s’organitzaran a partir de l’esquema següent:
Equip d’elaboració de l’inventari
- Establirà uns criteris d’inventariat acurats i avalats per professionals que atorguin a la documentació la condició de document amb prou arguments per exigir la protecció oficial d’aquest patrimoni.
- Obtindrà una còpia dels inventaris anteriors, els digitalitzarà i en difondrà les dades, que són públiques i romanen dipositades a l’àrea de Patrimoni dels Consell de Mallorca.
- Contrastarà les dades dels inventaris anteriors amb les notificacions de baixes que s’han recollit a Capitania Marítim per tenir una primera referència de les embarcacions desaparegudes;
- Així mateix, farà una primera actualització dels inventari anteriors a partir de les notificacions de canvi de nom que s’hagin fet oficials per aclarir problemes d’identificació dels bastiments.
- Iniciarà l’elaboració de fitxes amb les embarcacions més a l’abast i després coordinarà el treball de camp per a la catalogació in situ dels bastiments tradicionals de tot l’arxipèlag.
- Documentarà gràficament les unitats i recollirà dades per elaborar un registre de plànols en suport digital de tantes embarcacions com sigui possible.
- Tota la documentació recollida servirà per crear l’inventari on-line d’embarcacions tradicionals de les Illes Balears.
Equip relacions institucionals i legalitat:
- La seva primera feina serà concertar una reunió amb les autoritats competents per reclamar que els bastiments recollits en els anteriors inventaris d’embarcacions tradicionals de Mallorca es beneficiïn dels drets que legalment els pertoquin com, per exemple, tenir garantit un amarratge. Considerem que, tot i que els inventaris no estiguin revisats, totes les unitats que ja hi són presents han de rebre una consideració especial.
- Faran les passes necessàries per dotar de caràcter oficial les dades recollides a l’actualització de l’inventari.
- Seran els encarregats de demandar a Capitania Marítima les dades necessàries per iniciar la recollida de dades.
- Intervindran si en cas de la convocatòria d’algun esdeveniment (trobada d’embarcacions, exposició...) es necessita d’algun permís oficial.
- Les successives cites amb responsables polítics respondrà a les necessitats que es derivin de les tasques dels altres equips.
- Aprofundirà en la recollirà de documentació legal relacionada amb possibles mesures de protecció i la preparà per difondre-la a l’opinió pública. Es convertiran, si escau, en els assessors dels propietaris d’embarcacions tradicionals que demanin informació al respecte.
- De la mateixa manera, farà un recull de mesures de protecció que s’apliquin en altres indrets i que puguin inspirar demandes a fer en el nostre entorn.
Equip de comunicació, coordinació, esdeveniments i projectes:
- Centralitzarà les dades que generin tots els equips i els donarà forma per difondre-les a través del web, que serà el mitjà de comunicació bàsic del projecte, tot i que pot combinar-se amb altres.
- Quan es consideri adequat per tots, promourà la difusió del projecte a través dels mitjans de comunicació.
- Durà a terme campanyes informatives i de sensibilització a indrets estratègics.
- Establirà ponts de comunicació amb els particulars que tinguin al seu càrrec embarcacions tradicionals i que es puguin beneficiar del projecte.
- Farà les passes necessàries per crear una federació d’associacions relacionades amb el patrimoni marítim que doni força social.
- S’encarregarà de mantenir la comunicació entre totes les parts implicades.
- Projectarà i organitzarà tots aquells esdeveniments que puguin ser útils per fomentar les relacions entre la flota d’embarcacions tradicionals, alhora que per fer visible socialment el patrimoni marítim i difondre la cultura que li és afí. En aquest sentit, iniciarà la feina amb propostes a celebrar-se amb motiu de la Trobada de Barques Tradicionals d’Alcúdia i de la Diada de Mallorca, així com amb propostes de fomentar la recuperació i mobilització de les tipologies més amenaçades de desaparèixer (embarcacions al rem).
M'acab d'assebentar de tota aquesta moguda de la reunió d'avui. La veritat és que per algunes raons personals que, si cal, ja vos explicaré en persona, fa un parell (mallorquí) de setmanes que no segueixo cap blog. En tot cas m'alegra veure que hi ha certa intenció de dur endavant un projecte concret. Podeu comptar amb la meva col·laboració, tot i que no sé si vos puc ajudar gaire...
ResponEliminaBé, ja direu coses...!!!
Salut!
Bravo, David Oliver.
ResponEliminaHola, Jaume. Clar que pots participar en el projecte, necessitem mans.
ResponEliminaI, hola, Michael, ja ho veus, estem mirant de preservar el nostre patrimoni marítim, que està desapareixent de forma preocupant.
Bona feina companys, reunió profitosa!
ResponEliminaJoan
Estic d'acord, molt bona feina i el millor de tot és que tots els imputs em suggereixen que aquesta iniciativa arribarà a bon port. Paga la pena implicar-se. Crec que estem construïnt alguna cosa important i ben profitosa per a la salvaguarda del nostre patrimoni i paissatge marítim. Endavant!
ResponEliminaNo vàreu predre es temps diumenge!. A veure si a sa pròxima puc venir. Ja tenc com a ganes de posar-me a fer feina i això que som més vago que es jeure!
ResponEliminaTomeu
Felicitaciones a todos, espero se llegue a buen puerto.
ResponEliminaQuedo a vuestra disposición para lo que pueda resultar de utilidad.
Un abrazo
Gerardo Polci del "Juanita"
En Gabiel i en Bartomeu Rosselló i un servidor haurem de prendre protectors estomacals a balquena abans de llegir-nos la normativa vigent, per tal de distingir els apartats que ens obliguen d'aquells que ens podrien beneficiar. Cada vegada que penso amb el que ens espera m'entra un mareig tremendo.
ResponEliminaM'engresca més la segona fase. El treball de camp resulta més gratificant, tot i que compadeixo als nostres amics Joan Bonet, que s'ha oferit a inventariar les barques de Portocolom, i Bartomeu Homar, que deixant de banda el Port des Canonge que li ve de camí, també haurà de devallar fins a S'Estaca, el Port de Valldemossa, Sa Pedra de S'Ase, Estellencs, Banyalbufar i el Port de Sóller.
Pel que fa a les línies d'aigua que s'haurien d'incorporar a les fitxes de cada unitat inventariada, facilitaré els paràmetres del Nueva Catalina i del Grumete al grup de dissenyadors gràfics que sortosament formen part del nostre equip. Probablement en Toni Vidal ens pugui assessorar.
Mentrestant, si hem de presentar les esmentades fitxes a una web, vos suggereixo a tots que observeu el format emprat pel Museu d'Història de Manacor, encara que n'hi ha d'altres que també resulten força versàtils.
Per l'ambient que es respira, crec que estem començant a fer una cosa que tendrà repercusions. Sobretot, animar la gent que vol apuntar-se i encara no sap com: estem en fase d'organitzar-nos, però tothom hi cap. En poc temps anirem definint com s'articula tot.
ResponEliminaCrèc que al berenar de dissapte qui vé dels llatins a Cala Gamba, s'hauría d'aprofitar per fer una petita exposició del qu'ès pretén i mirar de captar jà voluntaris per afegir a les tasques de tots els grups de treball.
ResponEliminaJoan B.
Toni Pep, no siguis dolent, jo hem vaig comprometer a fer la zona de Cala Rajada fins al Port de Manacor ambdós inclós, i ajudar a fer Porto Colom diguent-vos qu'en Jaume Cifre tenia un inventari fet seu de llanxes, bots i pasteres.
ResponEliminaEl lema hauría de ser "Com més serem més riurem" i a veure si així se n'apunten un parell(mallorquí) més.
Salut
Joan B.
Salut família.
ResponEliminaNo vaig poder venir a la primera reunió peró aquí hem teniu pel que fes falta.
Zona : la que volgueu però ara mateix visc a dues passes de la Colònia del Carme (Port de Manacor) jeje i vaig a diari per Cala Bona.
Toni Pep, ja donaràs ordres pels temes gràfics, no estaria de més fer un model de fitxa i repartir el pdf a tothom per q poder anar fulla amb mà i no deixar-nos cap punt.
Ahhhh i vos vull demanar a tots que si veis algun bastiment fins als 20 pams venal o llevador, no importa l'estat m'he fagueu saber que ara si, tenc un remolc al meu abast.
Salut, si teniu res urgent feis servir el mobil.
En David Oliver segurament ens perdonarà pel fet d'emprar el seu blog com si del replà d'una escala es tractés.
ResponEliminaAntoni Vidal, ... manacorí, pel que fa a la teva faceta de dissenyador gràfic força experimentat estàs moralment obligat a participar en el projecte.
Haurem de configurar les fitxes mitjançant l'ús d'un sistema operatiu que sigui prou versàtil com per incloure-hi imatges, les línies d'aigua i la taula de quadernes de cada vaixell. D'altra banda, també ens ha de permetre classificar la informació recollida des de diferents perspectives: per tipologies, segons llur antiguitat, llista d'inscripció, estat de conservació, etcètera.
Quan a la teva inquietud per armar una barqueta, en Jaume Amengual Serapio i un servidor et tenim reservada una oferta de la que en parlarem tan bon punt tinguem l'oportunitat de veure'ns. Ja le't vaig plantejar anys enrere, només és que ara ha vist millorades les seves condicions.
Mentrestant, Joan Bonet, ... recorda que sóc gabellí i que et puc donar una mà quan hagis d'inventariar les barques de Cala Rajada i les cales dels envoltants. De fet, hi ha un bot d'uns vint-i-quatre pams d'eslora que es diu Planta i que roman estacionat a l'interior d'un magatzem agrícola, situat a les rodalies de Capdepera, ... perquè és clar, ja en parlarem d'aquest patrimoni amagat, ... que també compta.
Diu en Toni Pep que aquest bloc comença a semblar-se al xafardeig del replà d'una escala... aquesta era la pretensió més ambiciosa amb la qual va néixer i, francament, no esperava ho fessim possible tan aviat. Xafardejar sobre barques, patrimoni marítim... és tota una declaració d'intencions. Aquesta escala ja és, també, vostra.
ResponEliminaAprofitant el bloc-escala, Toni Vidal: fés el favor de fer una ullada al teu blog, a l'apartat de na Xorica.
ResponEliminaPels comentaris den Toni Pep, hem pareix qu'els de l'equip viatjer que farem el treball de camp, i qu'esper que siguem molts, jó al manco crec que hauré de fer un curset abans de començar la tasca (aixó de les línies d'aigua i la taula de formes, no sé com envestir-ho!).
Salut i endevant
Joan B.
Hola David, hola a todos!!
ResponEliminaMe ofrezco a participar en el equipo que queráis, especialmente para el inventario en Port Pollença y alrededores.
Coincido con Toni Pep en lo del sistema operativo, repito lo que dije del access -o como se escriba- por lo que he visto hacer con él es una forma estupenda de cargar datos, generar fichas y alimentar una base.
Y coincido con Joan Bonet, deberíamos hacer un cursillo, o al menos unas pruebas, todos con dos o tres llauts para ver que tal sale.
Diego Riera.
Bon dia a tots. Aprofit l'espai de safreig per dir a tothom que hem disculpeu pel retras amb les respostes i especialment a nen Diego, per favor posat en contacte amb mi, vaig tenir una pana amb el mòbil (va caure dins mar) i he perdut gran part dels nums.
ResponEliminaToni Pep si hem fas arribar una llista de les dades a incloure a les fitxet hem pos a la feina per tal de maquetar una fitxa de paper i al mateix temps confeccionar una taula de dades que tots poguem fer servir. Propos l'Oppen Ofice com a programari, és lliure i multiplataforma i es mena ben igual que l'ofiice de microsoft.
Repetesc, Diego per favor peguem un crit.
Proposta formal.
ResponEliminaAquests propers caps de setmana podríem organitzar dos tallers per tal de definir els models de fitxa que utilitzarem, distingint les que ens permetran inventariar les barques que anirem localitzant, d'aquelles amb les que podríem inventariar altres objectes. Això gairebé implica la creació d'un museu virtual, una web on hi podríem penjar els resultats del nostre treball de camp.
Ho podem organitzar a la nostra drassana i suggereixo que el dissabte dia 6 de març complimentem entre tots els assistents les fitxes de mitja dotzena d'objectes, escollits a l'atzar d'entre els que conservem gelosament guardats: eines, instruments de navegació, ormeigs, etcètera.
Després d'obtenir les pertinents imatges, parlarem dels registres o camps incorporats i que per força haurem de tenir presents: estat de conservació, descripció, procedència, mesures, materials, ...
En Gabriel Rosselló també proposa una qüestió força interessant i em serviré d'un exemple per a explicar-vos-la. Si fem la fitxa d'un ferro de polir, a més d'obtenir imatges estàtiques també podríem gravar la forma en que s'utilitza i com s'esmola.
Mentrestant, el diumenge dia catorze podem fer el mateix amb una barca, fent-la servir de banc de proves per a determinar les dades més importants que haurem de recollir. Podem començar amb el Grumete, llagut del que se'n pot obtenir una fitxa completa, en el sentit de poder complimentar gairebé tots els camps, incloent les línies d'aigua i la taula de quadernes.
Ja direu coses, reguitzeros.
Hola Amics!!!
ResponEliminaEstic interesat en conèixer les parts del llaut i més concretament els noms de cadascuna de les peces. Actualment tinc un llaut i he tingut problemes ja que una peça d´alumini que recobreix la part de sota, s´ha enganxat amb alguna roca i s´ha doblegat tot desprotegint part de la fusta.
M´agradaria saber alguna cosa més al respecte o alguna idea per a reparar-la. Moltes gràcies.
Hola,
ResponEliminaEncara es pot fer l'inventari d'una embarcació de vela llatina, artesana, construïda l'any 1950 per Juan Petrus Marqués a Maó?
Salutacions,
Felip